Kontakt aarhus.nu:

 
 
28. februar 2006
Send din kommentar til
Anmeldelse: ÅMX.06 på Rooseum i Malmø
I forbindelse med ÅMX.06 udstillingen på Rooseum i Malmø har Kunstportalen aarhus.nu bedt den københavnske billedkunstner og fotograf Thomas Seest om at kigge forbi Rooseum. Vi bringer her hans udlægning af besøget i form af en personlig anmeldelse.

Tekst: Thomas Seest
Foto: Jan Falk Borup

Udstillingen ÅMX.06 på Rooseum i Malmø vises i perioden 17. februar - 5. marts 2006.
www.rooseum.se
 
Denne artikel er en del af temaserien Århus - Malmø udvekslingsprogram 2006
 
Jacob Nielsen: Off Beat, video
 
SET NORDØST

Lørdag formiddag i toget mod malmø. Kunstportalen aarhus.nu har bedt mig skrive om udstillingen ÅMX.06 på Rooseum. Vist mest fordi jeg som Københavner står udenfor konteksten Århus-Malmø.

Jeg kommer uundgåeligt til at tænke på tidligere Malmøture. Med flyvebåde ud gennem københavns havn, på agterdækket med cigaretter. Og det var vigtige ture i halvfemserne. Udstillinger på Rooseum og Kunsthallen i høj international klasse. Det undrede mig dengang at se hvordan en lilleput by som Malmø kunne tilbyde så meget, og mere end København. I dag vil jeg forsøge at give et bud.

Udstillingen på Rooseum ÅMX.06 Should I Stay Or Should I Go? On Secondary Cities er et produkt  af et udvekslingsprogram mellem Århus og Malmø. Udgangspunktet for udstillingen er en undersøgelse af forholdene i de to såkaldte sekundære byer.

 
Udstillingsbilled fra ÅMX.06 på Rooseum   Hanne Nielsen & Birgit Johnsen: Territorial Statements, 2002

Udstillingen er igangsat af tre personer med tilknytning til Kunsthogskolan i Malmø, Dept. of Critical Studies, Ditte Lyngkær Pedersen, Jee-eun Kim og Christian Schult. Konsthögskolan har de seneste år haft en fast udstillingsplads på Rooseum. De seneste år har skolen oplevet en voldsom fremgang i ansøgere, og i år fik de således flere ansøgere end selveste Det Kongelige Danske Kunstakademi i København.

Tilbage til udstillingen. Der er et dilemma, som jeg ikke kan komme udenom. De værker som vises her forholder sig sjældent til at de er fremstillet i såkaldte sekundære byer. Spørgsmålet er, om man overhovedet kan tale om sekundære byer, eller perifere kunstscener, når kulturen er så globalt rettet, som den er i dag. Og jeg tvivler på, hvorvidt det et vigtigt redskab for udstillingens kunstnere.

Jeg oplever de stærke værker på lokalt plan, i maven, i mellemgulvet eller i panden. Fine og finurlige værker, nogle guldkorn imellem også. Jeg tillader mig at dykke ned i nogle og efterlade andre.

 
Lasse Krog Møller: The Collection department for founded slips of paper, messages, letters and other documents.   Anne Dyhr: Text Your Fantasy, plakat, 2006

Lasse Krogh Møllers samling af fundne sedler henholdsvis i Malmø og Århus er sirligt nummereret og ophængt i tre montrer. En komisk kommentar til udstillingens tema. Sedlerne er så fantastisk søde i al deres lokale romantik.

Anne Dyhrs opmuntrende grønne plakat Dear Swedish Friend inviterer svenske venner til at sende tekst. Inderlig tekst på sms lige-nu-og-her. Dyhr garanterer anonymitet.
Samhørigheden er ikke betinget af fysiske afstande. Måske endda tværtimod i dette tilfælde. I wish we didn´t have to be so far apart, skriver Dyhr, og jeg morer mig over, at mødet jo ikke ville være sket, hvis ikke netop det var fordi, at vi er så langt væk fra hinanden. Jeg sender en kærlig besked en dag.

Jacob Nielsens to stærkt mediespecifikke video værker, står som klare lyspunkter. Det er en slags værker, som egner sig til gruppeudstillinger. I Offbeat danser to boksere i ringen til forførende elektronisk musik. Kunstneren har optaget boksekampen fra EuroSport, dernæst har han fraklippet sekvenserne, hvor bokserne faktisk slår. I stedet viser han den resterende søde dans. Filmens klimaks opstår i musikkens B-stykke, hvor kunstneren omsider lader de to trætte og svedige duellanter omfavne, og hænge på, hinanden.
I kælderen viser Jakob en anden video, Traffic. Et video loop hvor farverne på lyssignalet dikterer farverne på biler, cyklister, og fodgængere. Når signalet viser rødt kører der kun røde biler rundt (også overfor rødt), når det gule lys er tændt, skifter bilerne farve og så fremdeles. Selvom værket i høj grad morede undertegnede, og søn, så  kan Jakob Nielsens værker ikke undgå at virke en smule en-dimensionelle. De morer og underholder, er overbevisende udført og kan virke som effektive punchlines i enhver mediehistorik, men de holder ikke distancen ved nærsyn og eftertanke. Derved bliver deres berettigelse lidt for ubegrundet.

 
Jacob Nielsen: Traffic lights, videoprojektion, 2005   Sixten Therkildsen: The Story Came off, videoprojektion , 2005

Sixten Therkildsens dobbelt video projektion The Story Came Off overraskede og forførte mig på flere planer. Billedsiden viser nogle smalfilmsoptagelser fra tresserne. Tydeligvis private optagelser af julefester, fødselsdage og andre hjemmevideo-lignende begivenheder. Lydsiden består af to forskellige fortællinger. Den ene fortælling beretter om civil ulydighed i tresserne. Den anden lydside beretter værkets egen historie. Som en slags metahistorie.

Projektet peger på behovet for en menneskelig kontakt, i forståelsen af almene begivenheder. Det er nærmest blevet en selvstændig genre at benytte fundet materiale. Især fra perioden omkring 1960, hvor privat mennesket i vesten oplevede stor rigdom. Alle fik mulighed for at realisere sig selv og sine nærmeste på Kodak farvebilleder og smalfilm.

Det ligger så eksplicit til genren, at det private er gjort generelt vha. anonymiteten, og det fantastiske ved Sixtens projekt er netop det mirakuløse møde med billedernes ophav. Mødet mellem kunstneren og hans materiale. Et klassisk tema. At mødet tilmed er så gensidigt respektfuldt bidrager bestemt til værkets charme.

Jeg tager hjem til hovedstaden igen, solen går ned over Øresundsbroen og malmøpigerne skal til fest i København. Trafikken er intakt. Jeg vil anbefale alle en tur til Malmø.

Relevante artikler:
ÅMX.06 - Rooseum pressemeddelelse
ÅMX.06 - Rooseum deltagerliste

Denne artikel er en del af temaserien Århus - Malmø udvekslingsprogram 2006
Webdesign: Jan Falk Borup