Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
5. april 2006
Send din kommentar til
Reportage: Søren Lose på Skive Kunstmuseum
I disse dage kan man opleve udstillingen ”mellem-billeder” på Skive Kunstmuseum, som er den danske kunstner Søren Loses første separat udstilling. På væggene kan man således se intet mindre end 34 af Loses værker. Et jysk kunstmuseums vovede satsning på en lovende kunstner. Ditte Maria Bangsund-Pedersen rapporterer.

Tekst & foto: Ditte Maria Bangsund-Pedersen

Udstilligen mellem-billeder på Skive Kunstmuseum kan opleves i perioden 4. marts – 5. juni 2006
www.skivekunstmuseum.dk


 
Los Gigantes fra Hotel-serien, 2004
 
Søren Lose på Skive Kunstmuseum

Skive Kunstmuseum har fyldt væggene i Tæppesalen og Marmorsalen med værker af Søren Lose fra 2001-2006.
I Tæppesalen hænger værker fra ”Panorama”-, ”Hotel”- og ”Construction Time Again”-serien. Panorama-serien (2001- 2005) viser fundne turistfotografier, der er taget i 60erne på Grækenland, men som er manipulerede på en umiddelbart skjult måde af kunstneren. Idet man opdager manipulationen, forskydes forholdet til fotografiet, og en ny pudsig betydning opstår. Hotel-serien (2004) består ligeledes af turistfotografier og tekniske manipulationer. Dog lægges der her ingen skjul på kunstnerens hånd, der kommer til udtryk via en digital multieksponering, hvor det samme billede lægges ovenpå sig selv flere gange. Lose har altså ladet originalen være i sig selv, for til gengæld at bruge den flere gange i det samme billede. Den standsede tid fra originalen er så at sige blevet lagt sammen i sammenpressede lag med sig selv. Man får helt lyst til at pille dem fra hinanden – men det kan man jo ikke. De ellers så stillestående billeders historier tvinges derfor ind i en ny historie med mærkelige små forskydninger med ”tiden” i hovedrollen.

 
Tæppesalen: til venstre ses værker fra Hotel-serien,
På bagvæggen ses værker fra panoramaserien
  Tæppesalen: fra Panorama-serien.
     
”Modernistic Panorama”, 2001, fra Panorama-serien.     

I Construction Time Again (2003) er der ikke tale om en direkte manipulation i billedmaterialet. Men ved at sammenstille fotografierne af turister, der dokumenterer hinandens tilstedeværelse foran tempelruiner med de himmelblå, monokrome firkantede felter ved siden af, leges der med associationerne. Umiddelbart skulle man jo tro, de monokrome firkanter netop viser den blå himmel, der går igen i tempelbillederne. Hvis ikke man ved det, kan man dog i kataloget læse sig frem til, at Lose blot viser os den blå farve, der svarer til farven på ubehandlet farvenegativ papir, der tages direkte fra rullen og ud i dagslyset. Det naturlige møder det kemiske – heri ligger groft (og måske lidt frækt) sagt verdens korteste opsummering af fotografiets historie.

I Marmorsalen hænger værker fra ”The Rhodes Lead”-, ”Rhodes reversal”- og ”Temporary Views”-serien. The Rhodes Lead-serien (2001) er baseret på negativer, der er fundet i et forladt hus. I fremkaldelsen af de gamle negativer, er slidtagen kommet med, så billederne fremstår som delvist tydelige med abstrakte plamager i kanterne, der tilslører helheden. Man skulle tro, Lose var begyndt at lave collager med iturevet papir og gamle fotos – men i stedet er der tale om en visualisering af forevigelsens kemiske overmand. Den forevigelse, turisterne i billederne har ønsket at indgå i, er således nu for evigt forældet. Dertil kommer den mærkelige fornemmelse, det giver, at der er fyldt med figurer med ryggen vendt imod kameraet. F.eks. i ”Tourist”, hvor turistfotografen måske i virkeligheden ikke har været så interesseret i at få kvindens identitet med på billedet? Det synes til gengæld netop at være turisternes anonymitet, der interesserer Lose, fordi denne åbner op for en genkendelse, man selv kan digte videre på.

 
”Tourist”, 2001.    Marmorsalen: værker fra The Rhodes Lead-serien, 2001, med værker fra Rhodes -reversal-serien, 2003, i baggrunden.
     
 
Marmorsalen: værker fra Temporary Vievs-serien, 2006   Marmorsalen: værker fra Rhodes –reversal-serien, 2003.

Omkring hjørnet af en skillevæg møder man et farvedrøn af skrigende røde, orange, blå og grønlige nuancer. Det er Rhodes–reversal-serien (2003).  Hvis ikke man var klar over, at der var tale om fotografier, kunne man et splitsekund tro, Lose var gået over til abstrakte malerier. Motiverne er svære at tyde, og farverne dominerer i receptionen. Den tekniske forklaring er, at Lose har lavet turistbilleder (denne gang taget af ham selv) på baggrund af en gammel, ueksponeret film, der i fremkaldelsen har givet anledning til det abstrakte udseende. Under farvesløret gemmer sig så poseringer og turistscenarier a la The Rhodes Lead-billederne. På et af billederne står Lose faktisk selv og poserer! Lose bringer altså selve materialet i forgrunden. På den måde peger han på den distance, der ligger mellem oplevelsen i sig selv og den efterfølgende dokumentation, for hvor tæt på selve oplevelsen kommer turistfotografiet egentlig? Turistfotografier ligner jo alle hinanden – er det fordi, alle mennesker har de samme oplevelser, når de rejser rundt i verden?
Sidst men ikke mindst hænger i Marmorsalen to kæmpe store monokrome billeder, Temporary Views (2006), der i virkeligheden er resultatet af ubearbejdet fotopapir, der har hængt forskellige steder i Loses personlige rum. På den måde har Lose sluppet kontrollen fuldstændigt, og som i Rhodes–reversal-serien kommer processen i fokus.

Overordnet kan man sige, det er som om Lose hele tiden gerne vil påpege, hvad der sker med selve repræsentationen. Hvad vil det sige at lave et 1:1 forhold, når man har med fotografi, virkelighed og repræsentation at gøre? Med udstillingens titel in mente, ”mellem-billeder”, er man ikke i tvivl om, at der ligger noget imellem! Denne artikel er også en repræsentation – billederne kan med fordel opleves live.


Relaterede artikler:
Pressemeddelelse
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup