Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
15. november 2006

Interview: Russiske PROVMYZA hos Senko

Kunstnergruppen PROVMYZA repræsenterede Rusland på den 51. Venedig Biennale i 2005. I starten af november i år kunne man se deres video ”Wet Chicken” som en del af Senko Frame Projekt i Viborg.

Af Hans Henrik Jakobsen
Oversættelse: Annemette Arendt
Foto: Sergei Sviatchenko

Videoinstallation Wet Chicken blev vist som en del af Senko Frame Projekt i Viborg.
www.senko.dk

 
Videostillbilleder fra videoen Wet Chicken
 

Russisk videokunst

Kunstnergruppen PROVMYZA (Galina Myznikova og Sergey Provoroy) arbejder med temaet ”det stedsspecifikke” i det offentlige rum og mener ikke, at forholdet til publikum er dramatisk. De behandler beskuerne som forbrugere af et særligt info - visuelt produkt, og deres kunstneriske praksis er placeret i feltet mellem offentlig kunst og reklame, design og eksperimenterende film og TV. Deres installation på Biennalen Idiot Wind gjorde beskueren til hovedpersonen  i kunstværket ved at udsatte beskueren for kunstværkets påvirkning af krop og sanser.

Hans Henrik Jacobsen interviewede dem om deres videoinstallation Wet Chicken.

Hans Henrik: Hvad er betingelserne for den eksperimenterende kunst  og videokunst i Rusland i dag?

PROVMYZA: Det er muligt at søge legater til samtidskunst, og også til videokunst. Desværre er det svært at få penge til video alene. Det er nok fordi, der er ganske få videokunstnere i Rusland, sikkert kun 5-6 stykker. Andre kunstnere bruger kun video som en del af deres værk, når de omsætter deres ideer.

Hans Henrik: Hvorfor bruger I video som jeres kunstneriske udtryksform?

PROVMYZA: Det er et for kompliceret spørgsmål.

Hans Henrik: Hvordan fik I ideen til videoen?

PROVMYZA: I værket Wet Chicken fokuserer vi opmærksomheden på mennesket som et objekt for en ydre aggression, idet det udsættes for en overvældende og umotiveret påvirkning fra en spontan manifestation af genstande fra omverdenen. De afpersonaliserede figurer, som er indrammet af skærmen, er passive, monotone og har ingen form. De er relative, som om deres eksistens i tid og rum var begrænset af påvirkningsøjeblikkets fysiske realitet, der  overvælder dem med dets virkning og uforudsigelighed.

 
Galina Myznikova og Sergey Provoroy   Installationsfoto fra Senko Studio i Viborg

Hans Henrik: Hvorfor er videoen i sort-hvid?

PROVMYZA: Videoen er ikke i sort-hvid. Videokameraet var indstillet i mere komplicerede farver, brun og blå.

Hans Henrik: Hvad er meningen og betydningen af pigens bevægelser?

PROVMYZA: Projektet afbilleder virkelige hændelser ved hjælp af et moderne medie. Den viser en almindelig aktivitet som det at tørre hår på en hyperrealistisk måde. Kamerabevægelsen og den hurtige drejning af hendes hoved fra side til side giver os et abstrakt og dynamisk billede af, hvad der sker.

Hans Henrik: Pigen ser både ud, som om hun er bange og vred. Prøv at forklare mig hende sindsstemninger.

PROVMYZA:  Det er en videoperformance, som blev optaget på en gang.  Modellen var ikke klar over, hvad der skulle ske. Så hendes følelser er naturlige.

Hans Henrik: Hvordan ser I de fremtidige muligheder for video på kunstscenen?

PROVMYZA: Vi er bange for, at video vil blive alt for triviel, hverdagsagtig og amatørpræget og ikke relateret til kunst.

 

Relaterede artikler:
Pressemeddelelse - Wet Chicken

Relaterede links:
www.provmyza.ru
www.senko.dk

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup