Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
22. november 2006

Reportage: TEKNE – et nyt netværk for digital kunst og oplevelser

Det nye danske netværk TEKNE blev søsat ved introarrangementet [up-grade] i IT- huset på Katrinebjerg. Formålet med TEKNE er at skabe et forum, hvor kunstnere, virksomheder og forskere med digitale kompetencer kan drage nytte af hinanden. Lene Bæk rapporterer fra begivenheden.

Af Lene Bæk
Foto: Michael Høyer

[up-grade] fandt sted tirsdag d. 14. november 2006
www.teknenet.dk

 
Anne Sophie Witzke, Projektkoordinator for TEKNE
 

Et samarbejde mellem kunst, forskning og erhvervsliv

 

Væksten i den danske oplevelsesindustri er vokset kraftigt i løbet af de seneste par år. Vi er blevet rigere, og vi vil derfor ikke længere blot nøjes, når vi køber et produkt. Tendensen er derimod, at vi hellere end gerne vil betale mere, hvis produktet er tilsat en ekstra oplevelsesdimension.

Omdrejningspunktet for TEKNE er digital kunst og oplevelser, og det nye netværk har dermed valgt at tage konsekvensen af den hastigt voksende oplevelsesindustri. Ved at sætte kunstnere, virksomheder og forskere med digitale kompetencer i stævne, er det netværkets formål at udvikle et forum for samarbejde og vidensdeling, som på længere sigt kan øge niveauet for digital kunst, oplevelser og produkter. Ifølge TEKNE er det en fordel at samle de tre aktører i et fælles netværk: ”Det sikrer brugbare, gennemtænkte projekter og produkter, som både har kreativ kant og relevans i en forretningsmæssig sammenhæng.”

Ved opstartsarrangementet [up-grade] deltog bl.a. en række foredragsholdere fordelt på fire workshops. Formålet var at præsentere forskellige områder inden for TEKNEs faglige ekspertise. En af de fire workshops handlede om, hvordan det digitale medie kan bruges i formidlingsprojekter med vægt på rum og design. I den forbindelse havde TEKNE valgt bl.a. at invitere den interaktive mediedesigner Signe Klejs. Hun arbejder i spændingsfeltet mellem kunst, design og IT, hvilket bl.a. kommer til udtryk i hendes undersøgelser af teknologien som et værktøj til at udvide menneskets interaktionsmuligheder. På workshoppen fortalte hun bl.a. om projektet VirtuAlive, som hun har været med til at udvikle. Projektet består af et interaktivt rollespil, som bygger på historien om et rumskib, der er knækket midt over. Missionen er at få de to halvdele til at mødes igen. Spillet kræver to hold, som skal kommunikere sammen virtuelt for at få missionen til at lykkes. Med VirtuAlive gav Signe Klejs et eksempel på en fremtidig oplevelsesplatform, som benytter teknologiens kvaliteter til at skabe fysiske og virtuelle samarbejds- og formidlingsrelationer deltagerne imellem.   

 
Joachim Sauter, kunstner og professor, ART+COM, Berlin   Solidt fremmøde fra kultur og erhverslivet

 
Morten Breinbjerg, lektor, Institut for Informations- og medievidenskab, Aarhus Universitet og Wayne Siegel, komponist og professor, DIEM, Det Jyske Musikkonservatorium   Søren Pold, lektor, Center for Digital Æstetik-forskning, Aarhus Universitet præsenterer sit oplæg til workshoppen Kunsten der ikke vil hænge stille på væggen

De øvrige workshops behandlede emner som adaptiv musik, hvilken rolle den digitale kunst kan have i forhold til museer, gallerier og offentligheden, og hvordan en oplevelsesorienteret anvendelse af IT kan bruges inden for markedsføring af virksomheder. Ifølge netværksleder Anne Sophie Witzke var de fire workshops blot en smagsprøve på, hvilke faglige kompetencer TEKNE kan tilbyde virksomheder, som ønsker at udvikle digitale produkter og oplevelser i samarbejde med kunstnere og IT-forskere. Og inspirationen skal selvfølgelig også gerne gå den anden vej, tilføjede hun. 

Anne Sophie Witzke afrundede arrangementet i IT-huset med at konstatere, at udfordringen for TEKNE bl.a. ligger i, hvordan man bedst muligt får bygget bro mellem kunsten, forskningen og erhvervslivet. De tre områder skal lære at respektere hinandens forskelligheder og i stedet se det som en styrke. Afslutningsvist tilføjede den nye projektleder, at visionen for TEKNE er at udvikle det til et internationalt netværk. 

Introarrangementet [up-grade] var meget velbesøgt, og der var en tydelig interesse at spore hos de forskellige faggrupper. Bredden i de forskellige oplægsholderes indlæg var endvidere velfungerende og fremvisningen af digitale værker i den såkaldte ”kunstpause” var et frisk pust til dagens mange øvrige indtryk.
Med TEKNE er der virkelig åbnet op for et spændende tværfagligt samarbejde omkring digital kunst og oplevelser, et samarbejde som jeg glæder mig til nærmere at følge. Endelig er det værd at bemærke, at enhver med interesse for det digitale felt kan blive medlem af TEKNE.

[up-grade] var arrangeret af: Alexandra Instituttet A/S, DIEM (Det Jyske Musikkonservatorium), Institut for Design (Aarhus Arkitektskole), Center for Digital Æstetik-forskning (Aarhus Universitet) og CAVI (Aarhus Universitet).

Introarrangementet til TEKNE ligger i forlængelse af den Internationale Digitale Kunstfestival På grænsen, som for tiden løber af stabelen her i Århus.

 

Relaterede artikler:
Pressemeddelelse - [up-grade]

Relaterede links:
www.teknenet.dk
www.digitalfestival.dk
Signe Klejs: www.cygne.dk

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup