Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
17. januar 2007
Anmeldelse: Maleri D på Århus Kunstakademi

Anne Stine Bogstrand og Kirsten Gay Breüner, begge elever på Århus Kunstakademi, udstiller i akademiets projektrum. Marie Lodberg kom forbi og anmelder her udstillingen.

Af Marie Lodberg
Foto: Jan Falk Borup

Udstillingen vises frem til d. 21 januar 2007
www.aarhuskunstakademi.dk

 
En del af værkerne som præsenteres på udstillingen.
 

Hverdagens udtryk

Maleri D, som er den ene af de to malersale på Århus Kunstakademi, arrangerer i løbet af foråret fem udstillinger i kunstakademiets projektrum. For hver udstilling får to studerende mulighed for at formidle deres værker. Den første udstilling indbefatter ti fotos af Anne Stine Bogstrand og en video af Kirsten Gay Breüner.

På udstillingens andendag besøger jeg det minimalistiske udstillingsrum på Århus Kunstakademi. Følelsen af at træde ind i det lille spartanske rum med det begrænsede antal fotos på de nøgne vægge og den lille videoprojektør, der oplyser rundt regnet to m2 væg, får mig umiddelbart til at trække på skuldrene og tænke ’... og hvad så?’. Det skal senere vise sig, at fornemmelsen for rummets tomhed opfyldes og udvides af netop disse først antaget tilforladelige fotos og film.

Anne Stine Bogstand udstiller ti fotografier, hvoraf de ni af dem er på størrelse med et A4-ark, og det sidste har format som en stor plakat. Alle fotografierne er taget i Kristiansand i Norge.
Der synes at være to temaer på spil. Som man træder ind i rummet, og øjet møder de første fem mindre fotografier, ledes tankerne hen på tilfældighed og bevægelse. Fotografierne er præget af menneskers interaktion og handlinger og de materielle ting, der omgiver os. Stole, tøj og tasker fremstår tilfældigt og henslængt anbragt som hverdagens rekvisitter. Portrætter af mennesker, der fremstår uvidende om fotografiets tilbliven, hvormed man som tilskuer, bliver sat i position som en flue på væggen.  
De sidste fem fotografier, inklusiv fotografiet af større format, kommer til udtryk under en iagttagelses-diskurs på flere forskellige niveauer. Et af billederne fremstiller tre personer, der i et atelierlignende rum kigger ud af et vindue. De udtrykker hverken glæde eller forventning - de iagttager. Alle fotografierne har det til fælles, at de virker spontane, og at der hos fotografen har været en fornemmelse for øjeblikkets stemning. Desuden bærer fotografierne præg af et støvet lys, der bevirker en overgang fra virkelighed til drømmende tilstand, ikke mindst på fotografiet En streif av dag.

Udstillingens video Hjallerup Center af Kirsten Gay Breüner viser billeder fra provinsbyen Hjallerups bymidte. Her er ingen håndholdte kameraer, ingen tekniske virkemidler og intet narrativt forløb. Udelukkende fire scener fra fire forskellige butikker. Som tilskuer kommer man i tvivl, om billederne er stillbilleder, eller om der rent faktisk er en udvikling i filmen bortset fra de fire sceneskift. Det bliver dog opklaret ved, at blæsten tager i en jakke, der hænger på et udendørs tøjstativ, en kvinde, der går ind i en butik eller fra en fjern lyd af en bils motor. Netop denne ikke-handling er et fint symbol på denne trancetilstand, en provinsby til tider lider af. Her bliver der ikke slået store brød op, men de er til gengæld lige til at spise.

På trods af rummets størrelse og på trods af de få værker, er udstillingen værd at bruge tid på. Udstillingens lille format og fotografiernes udtryk for hverdagens tilfældige rum og videoens genkendelige billeder får udstillingen til at gå op i en fin lille højere enhed.

 

Relaterede artikler:
Pressemeddelelse: Maleri D

Relaterede links:
www.aarhuskunstakademi.dk

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup