Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
21. februar 2007

Essay: Portræt af Marianne Jørgensen

Århus Kunstakademi har inviteret billedkunstner Marianne Jørgensen til at fortælle om sin kunstneriske praksis. Marianne Jørgensen har udstillet både national og internationalt med sine ofte politiske motiverede værker. Connie Munch tegner et portræt af kunstneren.

Af Connie Munch
Foto: Jan Falk Borup m.fl.

Hør foredraget på hovedbiblioteket i Århus, tirsdag d. 27. februar 2007 kl. 13
www.aarhuskunstakademi.dk

 
Marianne Jørgensen til en udstilling Senko Studio
 

Portræt af Marianne Jørgensen

 

Der er særligt tre emner, der kendetegner billedkunstner Marianne Jørgensens kunstneriske arbejde. Et emne er hjemmet og den intimitet og nærhed, der er forbundet hermed, og det bliver ofte behandlet gennem broderi eller strik. Et andet emne er markhaven, hvor udgangspunktet er en stor mark i tilknytning til Marianne Jørgensens bopæl. Her bearbejder eller dyrker hun jorden eller eksperimenterer med forskellige materialer i sammenhæng med landskabet. Det tredje emne er af mere politisk karakter, hvor Marianne Jørgensen lader aktuelle problemstillinger være omdrejningspunktet for sine projekter. Men oftest er der i Marianne Jørgensens værker tale om flydende grænser og en interessant blanding af disse tre emner; hjemmet, markhaven og aktuelle politiske problemstillinger.

Eksempelvis har krigen i Irak været omdrejningspunktet for flere projekter, der også har inddraget hjemmet. Umiddelbart efter Danmarks indtrædelse i krigen i Irak 20. marts 2003 tog Marianne Jørgensen initiativ til et projekt på Clemens Bro i Århus, hvor forbipasserende kunne få broderet selvvalgte ord på deres tøj. Ord som ”Fred”, ”Stop krigen” eller ”Jeg stemte ikke på dem” blev blandt andet valgt som reaktion på krigen. Forbindelsen mellem krig og håndarbejde er siden  blevet ført videre, og blandt andet har en kampvogn fra anden verdenskrig dannet rammen for et projekt på Nikolaj Plads i København (”Lyserød M.24 Chaffee”, vist i forbindelse med udstillingen Time i Kunsthallen Nikolaj, 2006). Kampvognen blev i løbet af få dage dækket med tusindvis af lyserøde lapper, der var strikket af folk fra blandt andet Danmark, England og USA som en protest mod krigen i Irak. Lapperne blev af Marianne Jørgensen og adskillige frivillige hæklet sammen til et camouflagemønster i lyserødt, der dækkede kampvognen lige fra kanonen til larvefødderne. Det lyserøde strikke tæppe kvalte så at sige symbolet på krig og magt. I begge projekter er emnet krig som en modsætning til hjemmet og det intime, nære og dagligdags, som netop er det, man mister i krigssituationer.

 
Marianne Jørgensen var billedkunstner og kurator på projektet KønSpektakler. Her har hun indrettet en containerne til at fremstille tørklæder til muslimske piger, som dyrker sport.   Caritas, Videostill. Værket blev til i Marianne Jørgensens markhave tæt på hendes bopæl
     
 
Den lyserøde tankvogn i aktion i videoen Avaritia   Strikkehjælp på Nikolaj Plads i København til værket Lyserød M.24 Chaffee

En kampvogn var også omdrejningspunktet for værket ”Avaritia” (lat: griskhed) i markhaven. Værket var en del af det større projekt Fourteen Takes, hvor Marianne Jørgensen undersøgte det gode og det onde, de syv dyder og de syv dødssynder (Fourteen Takes er blandt andet blevet vist i Århus Kunstbygning, 2005). Kampvognen, som symbol på ondskab, gøres i ”Avaritia” ude af stand til at føre krig ved at blive beklædt med lyserødt papmaché, der efterfølgende bliver løsnet så papirformen kan sættes over en bil. Afstøbningen af kampvognen får derefter mulighed for at køre rundt i markhaven, hvor alt græs, planter og vækst er skrabet af, så der kun er den bare jord tilbage, og en gravemaskine har formet jorden til en vej, som kampvognen kan køre rundt i. Efter en tur rundt på denne bane, slutter kampvognen af med at spytte kartofler ud af kanonløbet. Disse kartofler lægges af Marianne Jørgensen og hendes datter på det sted, hvor de blev spyttet ud, så de danner ordet ira (lat: vrede). De følgende uger spirer og vokser ordet vrede frem fra Marianne Jørgensen markhave, mens krigen føres videre i Irak.

De tre temaer – hjemmet, markhaven og aktuelle politiske problemstillinger – i Marianne Jørgensens kunstneriske arbejde, indgår i et mere processuelt værkbegreb, hvor emnerne blander sig med hinanden og hele tiden udvikler sig til nye projekter. Et værk fører videre til et andet, så der dannes en kompleks sammenhæng mellem værkerne. Denne arbejdsform giver Marianne Jørgensen mulighed for at lave en installation i markhaven, afforme den og filme arbejdsprocessen. Projektet udvides ved samtidig at sy en kommentar til projektet direkte på billeder og tekster i tidsskrifter, eller lade legetøj indgå i en film, som vender projektet i markhavn på hovedet. Marianne Jørgensens skaber således en lang række værker, der alle er betydningsfulde dele af en større sammenhæng. Hun formår at skabe interessante forbindelser mellem større, ydre påvirkninger, håndarbejdsmaterialer og landskaber.

Marianne Jørgensen er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi 1981-85. Hun har siden arbejdet med installationer, skulptur, video og grafik og udstillet adskillige steder i ind- og udland. Marianne Jørgensen arrangerede udstillingen Kønsspektakler til Århus Festuge 2006 og er aktuel med et bidrag til udstillingen Danmark i krig i Kunstbygningen i Vrå frem til 15. april 2007.

 
 

Relaterede artikler:
Reportage: Århus Festuge - KønSpektakler
Snapshot: KønSpektakler
Essay: Lyserød M24 Chaffee
Anmeldelse: Marianne Jørgensen
Anmeldelse: ”Time” på Brænderigården
Tabloid: Op til - Marianne Jørgensen & Frank Franzen i Senko Studio
Anmeldelse: Op til - Marianne Jørgensen og Frank Franzen
Høj cigarføring af kvindelige kunstnere på ARoS
Anmeldelse: Friværdi i Randers

 
Relaterede links:
www.aarhuskunstakademi.dk
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup