Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
23. oktober 2006
Han følger uendeligheden til dørs
[KUNSTUDSTILLING] Ubegribelig! Keith Tysons udstilling Large Field Array er en fantastisk hyldest til kompleksiteten i alt værende. Selv siger kunstneren, at han har bygget en partikelaccellerator. Spådom: Dette værk bliver et af årtiets vigtigste

Af Ferdinand Ahm Krag
Artiklen er oprindelig publiceret i Kunst&Form - et ugentligt opslag om kunst, arkitektur og design i Dagbladet Information. Find flere artikler fra Kunst&Form her information
 

Man træder ind i et rum pakket med skulpturer. Der er 110 stk. helt præcist. Alle skulpturer holder sig nogenlunde inden for målene 60x60x60 cm. Skulpturernes kubiske format og opstillingen af dem i lange lige rækker er minimalistisk. Synes læseren at det her lover en anelse kedsommeligt, så tag lige en slapper! For jeg prøver bare at starte et konkret og fatteligt sted i Keith Tysons absolut ufattelige installation Large Field Array på Louisiana Contemporary. Minimalismen er måske nok udgangspunktet. Men alt andet i installationen er virkelig alt andet! Og det er dét, det handler om. Alt værende. Det hele. Everything!

Konfus, desorienteret og forbløffet går man som en anden dadaistisk opdagelsesrejsende igennem værket. Hvad laver Donald Trumps bryllupskage midt i det hele? En tandpasta-Buddha? En stabel skildpadder? En neutrinodetektor? Babelstårnet? Et økosystem hentet op fra kontinentalsoklen? Alle planeterne? En fraktal model? Et selvmord? Et testosteron-molekyle? En gigantisk hane? En tornado-boks? Og sådan bliver det bare ved. Det vælter ind over én. Man har oplevelsen af ikke rigtig at kunne komme til. For man falder over den ene enigmatiske, smukke og hyperrealistisk modellerede model efter den anden. Og uden overhovedet at forstå noget som helst (endnu!), så er det blotte syn af denne skulpturelle encyklopædi over alverdens ting en frydefuld og humoristisk fornøjelse i sig selv. Det er ikke glæden ved et kulturchok, men snarere glæden ved et videns- og diversitetschok.

For så vidt den barnlige og umiddelbare forbløffelse. Først når den har lagt sig, er det at værket for alvor begynder at tage form og fat i beskueren. For langsomt - ganske langsomt - opstår fornemmelsen af, at der er en større orden og et organiserede princip til stede i dette umådelige wunderkammer af en totalinstallation. Hvad er denne orden? Er det tingenes egen indre orden? Eller er det en yderliggørelse af vanviddets princip?

Nuvel. Skulpturerne er opstillet i tematiske linjer. Én linje angår eksempelvis planeternes orden (Array betyder også 'slagorden' eller 'rækkefølge'). En anden grundstoffernes orden. Men der er også religiøse, politiske og kulturelle temalinjer.

Afroamerikanernes historie er således et gennemløbende tema. Når vi eksempelvis ser en skulptur af en sort siamesisk tvilling, der spiller basketball, så er dette motiv opstået på baggrund af skulpturens placering i det overordnede system. Skulpturen står nemlig på en tematisk linje omhandlende Los Angeles og sport; en linje der samtidig krydses af stjernetegnenes linje. Selve skæringspunktet ligger i Tvillingens tegn. Numrene på basketballspillernes trøje reflekterer nogle matematiske principper, der løber diagonalt i rummet.

Det er næsten helt paranoidt at tænke på: Hver enkelt lille element og dets placering i installationen er hyperpræcist defineret. Og det på en sådan måde, at det enkelte element samtidig spejler og indeholder samtlige de vidensordner der løber gennem hele installationen. Når Keith Tyson således hævder, at alt hænger sammen med alt, ja, så må man sige, at det er en påstand, der bliver fulgt til dørs. Hvordan f..... er manden sluppet så godt fra en så hysterisk megaloman ambition? Har nogen nogensinde set noget lignende? Jeg har i hvert fald ikke.

Et utal af verdner
Man kan ikke overskue Large Field Array fra noget punkt i rummet. Denne mark af fortættede virkelighedsudsnit er i bogstaveligste forstand ufattelig. Den lader sig ikke indtage. Og dét er faktisk et af værkets pointer. For gu' finder man både hoved og hale i et og andet, men aldrig i helheden, der kun ubønhørligt vokser i omfang, desto mere tid man bruger på værkerne. Det er som en magisk opdagelsesrejse gennem ikke én, men et utal af verdner og tidsligheder, der er lagt ud i én og samme svimlende samtidighed. Selv efter en time opdager man hele tiden nye skulpturer. Og forbindelserne mellem dem bare knopskyder.

Man prøver at følge med. Men ret hurtigt bliver man konfronteret med sin egen begrænsning. Sin egen manglende kapacitet til at tage det hele ind. Men er sidestillingen af alverdens ting og vidensformer i Tysons værk så ikke af værdinivellerende karakter? Absolut nej! For Keith Tyson er kunstnerisk set et nyt og andet sted. Konceptkunsten revitaliseret. Intet mindre. Der er ikke tale om en postmodernistisk æstetisk vrængen af det komplekse samfunds uigennemtrængelighed og tomme simulacra. Keith Tyson er snarere optaget af, at syntetisere alverdens vidensformer ned i et kraftfelt - Large Field Array - hvorfra en eksperimentel undersøgelse af deres mulige indbyrdes relationer kan begynde. Men samtidig er det også en stor fejring af diversiteten i naturen, samfundet og videnskaben.

Som beskuer har man oplevelsen af at deltage i skabelsen af en kosmologisk model anno 2006. Man er ligesom omsluttet af en gigantisk prismatisk linse rettet mod alt værende. Det uendelige synes at være et område. Det er Large Field Array på Louisiana lige nu. Sæt kursen mod det. Og lad din horisont følge lysårene. Sæt ikke 20 minutter, men 20 timer af. Oplev for en privilegeret stund at stå i et åbent, glædesfyldt og hengivent forhold til den diversitet, som det meste af kloden ellers bekæmper med hud, hår, fundamentalisme og krigsførelse. Alle kan kun have godt af en rundtossetur igennem Tysons ubegribelige laboratorium.

 

Keith Tyson: Large Field Array. Louisiana Contemporary. Udstillingen løber indtil 14. januar 2007

Fakta
KEITH TYSON

* Født 1969
* Britisk billedkunstner. I 2001 repræsenterede han England på Venedig Biennalen. I 2002 modtog han den prestigefyldte Turner-prize.
* ’Large Field Array’ rejser efter Louisiana til Holland, hvor den vokser til det dobbelte(!) i omfang. 300 skulpturer.

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup