Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
13. november 2006
Ny generation af kuratorer viser vejen for samtidskunsten
[kunstfestival] Venedig har haft en længe, Berlin fik en for nylig og nu skal Danmark så have sin egen festival for samtidskunst. U-TURN, et team af tre ambitiøse og internationalt garvede kvindelige kuratorer, skal levere det koncept, som skal bære dansk kunst ud af andedammen.

Af Matthias Hvass Borello, mab@information.dk
Artiklen er oprindelig publiceret i Kunst&Form - et ugentligt opslag om kunst, arkitektur og design i Dagbladet Information. Find flere artikler fra Kunst&Form her information
 

Stemningen var lige ved at koge over af lykønskninger, forventninger og glæde da U-TURN kunne slå dørene op til deres lokaler på Vester Voldgade 96 og offentliggøre deres planer og ambitioner for Danmarks første internationale festival for samtidskunst i 2008.

Det er ikke småting, som den lille hårdtarbejdende gruppe har været igennem for at kunne stå her på denne dag. U-TURN har leveret en kuratorisk idé og plan for festivalen, som slog 37 andre konkurrenter af banen. I sidste halvleg, det sidste halve år, udkonkurrerede gruppen de sidste to institutionelle konkurrenter, som også bejlede til arrangørposten for nok den vigtigste begivenhed på den danske samtidskunstscene med et budget på 17 millioner kroner.

Det lille uafhængige kurator-team U-TURN, som består af Solvej Helweg Ovesen, Charlotte Bagger Brandt og Judith Schwarzbart, blev i sidste ende valgt af et internationalt panel og Kunstrådet, som er det økonomisk grundlag og initiativtager til festivalen. Her så man et nyt greb og potentiale.

Høje forventninger
"Dette er en del af en overordnet strategi for at stimulere dansk kunsts berøring med udlandet, men først og fremmest er det en stimulering af den stigende kunstinteresse i samfundet, lokalt som internationalt."

Man fornemmer alvoren hos Lars Liebst fra Kunstrådet, men han er glad.

"Det tegner rigtig godt og opbakningen er stor; privat, kommunalt, statsligt og internationalt. Og det er nødvendigt," understreger han.

Den københavnske Kulturborgmester, Martin Geertsen, supplerer:

"København er ved at finde sine ben som international storby. Og modsat MTVAwards og mainstreamen skal vi vise, at vi også favner det skæve. Dette er en mulighed for københavnerne for at få et unikt møde med samtidskunsten i hele byrummet."

Og indtil videre er rammerne for U-TURN: Charlottenborg, Kunsthallen Nikolaj og det københavnske byrum, strækkende fra centrum af byen, over Vesterbro og hele vejen til Valby og Carlsbergs bygninger.

Den helt store udfordring i alle indvolveredes øjne er det evindelige problem med at bibeholde et højt kunstnerisk niveau samtidig med, at der er en bred appel. Her bliver formidlingen vigtig.

Så er det jo belejligt, at alle tre i U-TURN har formidlingsmæssige kompetencer, uddannelser og job, som har bragt dem til udlandet og nu tilbage igen. De ved alle tre godt hvad, det kræver og fælles for dem alle er, at de er en ny generation af kuratorer, som vil udfordre og sprænge rammerne for kunsten og formidlingen af den.

Så løsner vi lige op, tak!
U-TURN er netop synonym med denne vendin - et opgør med den stivhed, som har sat sig i kunstscenens nakkehvirvler.

Måske efter at have kigget for meget i sky og holdt næsen højt i en tid, hvor dansk kunst er blevet for pæn, hvis man spørger kurator-teamet.

"Danmark kan godt trænge til at blive udfordret lidt. Kunstscenen er blevet for pæn - for stiv i leddene. I forhold til det vi ser ude omkring i verden, så er den danske kunstscene meget pæn. Der er selvfølgelig danske kunstnere, som ikke er så pæne, men de udstiller bare ikke i Danmark," kommer det tørt fra Judith Schwarzbart, som er den ene tredjedel af U-TURN.

"Vi mener, at Danmark har produceret mange dygtige kunstnere og kuratorer, men sagen er, at rigtig mange af dem har valgt at tage væk, fordi der ikke var et ordentligt miljø her. Og det er jo inklusiv os tre. Vi har alle været ude i en hel del år. Men det kan jo ikke passe, at mange kunstnere skal være super kendte i udlandet, før de er interessante for den danske kunstscene."

'Nu skal berøringsangsten skiftes ud med nysgerrighed', lyder ét af holdets mantraer. Og den uprætentiøse holdning til kunsten er åbenbar, når man træder ind i U-TURNs lokaler. Stregtegninger af den rumænske kunstner Dan Perjovschi pryder væggene, og stemningen er forløsende i vinterkulden.

"Disse tegninger udtrykker netop de facetter, som er vigtige for os: Det nye Østeuropæiske, det sjove, det uhøjtidelige, men også den etiske udfordring, som vi mener er et vigtigt potentiale for kunsten. Det er en balance imellem høje ambitioner og et forsøg på ikke at gøre det for prætentiøst. Det skal ikke være fornemt men spændende," forklarer en ivrig Judith Schwarzbart.

Formidling eller intet
Hun erkender, at udfordringen især bliver at få kunst og samfund til at spille sammen. Holde et højt kunstnerisk niveau, men samtidig sikre en bred appel.

"Kunsten er på den ene side meget lukket og selvreflekteret, men når den forsøger at overskride sine egne grænser, får kunsten relevans som andet end kunst. Så er det ikke længere kunst for kunstens skyld, men snarere kunst for vores allesammens skyld."

Der er tre dimensioner, som har været centrale i U-TURNs idéudvikling: Forandringerne i det ny Europa, hvor der sker enormt meget lige nu rent kunstpraktisk. En kunstudveksling som Danmark skal være en del af. Dernæst har kulturelle misforståelser været en dimension, som skal åbne op for diskussionen om kulturmødet og barrierer i den forbindelse. Ting som især kunsten kan formulere i kurator-teamets øjne.

"Vi snakker tit om sådanne misforståelser som en belastning for vores samfund, men her ligger ofte en spændende udfordring for kunstnerne, som kan tillade sig at lave sjov med det, udstille det, vende det på hovedet, overdrive det, karikere det," forklarer Judith Schwarzbart.

Men den helt primære dimension er formidlingen.

"Vi har forsøgt at tænke hele formidlingsdelen på en ny måde. Vi vil skabe en masse debat igennem kunstnernes præsentation af deres praksis. Og det kan meget vel være kunstnere, som udstiller i Danmark for aller første gang. Det at have samtaler med kunstnerne skaber en vigtig åbning til publikum, som netop er centralt for den kulturelle forståelse og udveksling. På den måde er der også et dannelsesprojekt gemt i projektet."

U-TURNs lokale midt i København med vinduer til gaden, udstillinger og åbne døre er netop tænkt som et dialog-rum for publikum, forklarer Judith Schwarzbart.

"Som kurator og kunstner har du sjældent mulighed for at møde dit publikum, og den mulighed skaber vi her. Kunstnere kan komme og forklare, hvad det er, de laver, og publikum kan stille spørgsmål og have en umiddelbar reaktion og kommunikation med kunstnere fra både Danmark og udlandet. Hvordan kan vi påvirke den proces på en frugtbar måde og skabe alternative møder med det danske og internationale kunstpublikum her? Det er noget af alt det, som ligger uden om selve kvadriennalen. Det at skabe et miljø, en større berøringsflade og en debat omkring festivalen. Formidlingen vil være central i hele den problematik både op til og under hele festivalen," forsikrer Judith Schwarzbart.

 

Man kan følge med i udviklingen af opvarmningsprogrammet i 2007 og selve festivalprogrammet i 2008 på hjemmesiden: www.uturn-copenhagen.dk

 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup