Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
11. december 2006
Uoverskueligt mange overblikke
[Ny bog] De danske kunstnere har aldrig været mere overbevisende. Selv de mest kontroversielle stemmer falder til patten.

Af Toke Lykkeberg Nielsen, toly@information.dk
Artiklen er oprindelig publiceret i Kunst&Form - et ugentligt opslag om kunst, arkitektur og design i Dagbladet Information. Find flere artikler fra Kunst&Form her information
 

Interessen for dansk samtidskunst er mere overvældende end nogensinde før. På en top 100 liste over unge, internationale samtidskunstnere udfærdiget af det toneangivende kunstmagasin Flash Art finder man ikke færre end syv danske navne. Det syder og bobler i Danmark. Antallet af gallerier og kunstkøbere stiger, og videbegærligheden synes at følge trop. En af flere nye bøger om emnet skiller sig dog ud.

"Skær dog de tunger ud på kunstnerne! Hør ikke på, hvad kunstnerne siger. Oplev værkerne selv!" skriver journalist ved Ekstra Bladet, kunstsamleren og -amatøren, Michael Jeppesen, i forordet til sin nye bog, Overblik - 63 danske samtidskunstnere.

Ligesom en anden bog, Manual til dansk samtidskunst, er Jeppesens udgivelse lige dele introduktionstekst og kampskrift. Formidlingen af samtidskunsten gribes her an - og det ikke uden besvær - som et kunstkritisk projekt.

I Jeppesens tilfælde er ønsket at råde bod på det forhold, at mange danske kunstnere er mere kendte uden for landets grænser end indenfor.

Forskelle til trods er de to bøger dog struktureret på samme måde. Hvorledes deres hensigtserklæringer end lyder, er de begge introduktioner til samtidskunsten gennem introduktioner af samtidskunstnere.

I stedet for at opridse retninger, opfinde 'ismer' eller udpege temaer eller tendenser gennemgås kunstnerne slavisk en efter en, værk for værk. Det overblik, som Jeppesen lover i sin titel, forputter sig derfor som små kommentarer i for eksempel hans tekst om den grafisk orienterede maler Trine Boesen:

"Kunstnere som Boesen, Kath, W.Ø. Larsen, Blomberg, og Ivan Andersen er ikke optaget af det politiske spil, men drømmer om en anden virkelighed. De synker hen i en slags metaverden af reklame, småliderlige drømme om en bedre verden, dårlig samvittighed over det økologiske, udplyndringen af den tredje verden og en flirt med porno og stoffer. Hvorimod konkretister som Haaning, Hornsleth, Eliasson og Hein går ud og gør noget direkte i et slags positivistisk korstog," skriver Jeppesen, inden han skal tilbage til emnet - reddet af gongongen.

Er Jeppesens bog, som han lover det, ikke kedelig, er den desværre ikke lige så præcis som fyndig. Vil ovennævnte sige, at Hornsleths prostitutionstema ikke flirter med porno? Vil Jeppesen mene, at Eliasson og Hein er genuint politisk engagerede? I alle tilfælde synes man imidlertid at kunne forstå, at Jeppesen kan lide dem alle. Som han forklarer, er kunstnerne udvalgt, fordi de har nogle særlige kvaliteter - og listen over kvaliteter synes nærved infinit.

Forsvindende projekt
Som sådan er Jeppesens bog symptomatisk for et forhold, der kendetegner samtidskunstverdenen. Som den franske filosof Yves Michaud har anført, er samtidskunsten ikke svær at forstå, fordi der ikke længere er nogle regler eller kriterier, man kan forholde sig til. Den er nærmere svær at forstå, fordi der er stadig flere regler og kriterier.

Det særlige ved samtidskunsten synes derfor at være, at der tendentielt er lige så mange måder at gå til den på, som der er kunstnere og måske endda værker. Det er af denne grund, at man til tider må betvivle Jeppesens kritiske projekt. Om han vil besynge den kunstneriske mangfoldighed eller fremhæve noget kunst frem for andet, er uklart.

Hans hårdtpumpede programerklæring om at rive tungen ud på kunstnerne falder til jorden, når hans tekst om f.eks. Klaus Thejll Jakobsen står og falder med kunstnerens fortælling om, hvorledes hans forbrugersamfundskritiske kunst udspringer af hans eget overforbrug.

Har dansk samtidskunst det godt, og er formidlingen i højsædet, er og bliver debatten om, hvad Jeppesen kalder god og dårlig kunst, dog temmelig behersket.

 

* Overblik - 63 danske samtidskunstnere, Michael Jeppesen, 240 sider, 299 kr., Politikens forlag

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup