Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
5. februar 2007
En patetisk konceptualist
[NY UDSTILLING] Simon Dybbroe Møller er ikke ret kendt på den danske kunstscene - endnu. Men nu kan hans første soloudstilling på dansk grund opleves. Information fulgte ham, mens han lagde sidste hånd på sin udstilling 'Like origami gone wrong' i Århus Kunstbygning

Af Merete Sanderhoff, mesa@information.dk
Artiklen er oprindelig publiceret i Kunst&Form - et ugentligt opslag om kunst, arkitektur og design i Dagbladet Information. Find flere artikler fra Kunst&Form her information
 

Ind i mellem får mytologiske figurer pludselig krop. Som myten om den udmarvede unge kunstnerboheme, der kæderyger, glemmer at spise og filosoferer i hastigt tempo om kunsten og dens vilkår.

Vi møder Simon Dybbroe Møller (f. 1976 i Århus) i Århus Kunstbygning, mens han er i færd med at lægge sidste hånd på sin første soloudstilling i Danmark. Han og hans assistenter har knoklet til langt ud på natten, og han virker en smule nervøs for, om alt når at blive helt klar til åbningen.

"Mine værker har en vis lighed med kortprosa. Det er små kortslutninger eller narrative forløb, der forhåbentlig bliver fulgt op af en form for eksplosion i beskueren", forklarer Simon Dybbroe Møller.

Han er egentlig for træt til at blive interviewet, men får sig hurtigt talt varm, godt hjulpet på vej af en halv pakke cigaretter og en stærk kop kaffe.

Simon Dybbroe Møller arbejder i et spændingsfelt mellem en konceptuel og stringent, nærmest matematisk form-undersøgelse og en sart og sprød poesi, der bl.a. kommer frem i titlerne.

Mislykket perfektion
Hans aktuelle udstilling er et godt eksempel. Titlen Like origami gone wrong er en henvisning til den traditionelle japanske foldeteknik, hvor man ud af et enkelt ark papir kan fremtrylle komplekse dyreformer. Typisk for japansk kultur er origami en perfektionens kunst, hvor alt skal gå sømløst op. Og typisk for Simon Dybbroe Møller er det netop, når forsøget mislykkes, at det for alvor begynder at interessere ham. For hvis man ser det fejlslagne forsøg gennem et andet sæt briller, kan det rumme en ny perfektion og poesi.

"Titlen Like origami gone wrong kommer af, at jeg forsøgte at folde et origami-dyr ud fra erindringen. Da jeg ikke kunne komme længere, lignede den fuldstændig et stykke modernistisk abstraktion. Der er noget sjovt ved udtrykket 'origami gone wrong', for inden for den verden er der ikke fejl - det handler om perfektion. Det fejlslagne origamiforsøg, der i det japanske rum er uperfekt, ligner et andet formsprog, der også var et forsøg på perfektion, nemlig den vestlige, abstrakte kunst."

Værkernes titler står ofte i et spændingsforhold til den formelle stringens. En serie fotogrammer forestiller origami-dyr, der er foldet ud igen, så man nu ser papirark med abstrakte geometriske mønstre af foldekanter. Serien bærer titlen 'Unfold your dreams'.

"Det er superpatetisk, men det er ikke ment ironisk. Det er lidt ligesom med musik, hvor man godt må være patetisk og skrive en million kærlighedssange. Man kan forestille sig de her dyr som drømme, der bliver foldet ud, og så er det omvendt - i stedet for, at man finder ud af, hvad de betyder, så ser man en fuldstændig abstraktion."

Inderst inde ville Simon Dybbroe Møller ønske, han bare kunne male abstrakte malerier. Men han har forsøgt og betegner selv forsøget som "håbløst". Ikke desto mindre er det modernistiske maleri en kilde til fortsat forundring og inspiration for ham.

"Jeg synes diskussionen af det abstrakte maleri er helt fantastisk, fordi det er den mest specialiserede nedkogning af det billedkunstneriske sprog."

Simon Dybbroe Møller er uddannet på kunstakademier i Düsseldorf og Frankfurt, og han bor og arbejder i Frankfurt og Berlin. Han er repræsenteret af det berlinske Galerie Kamm og har i det hele taget markeret sig stærkt på den internationale kunstscene, bl.a. som en af de få heldige blandt 250 ansøgere, der blev udtaget til at lave en separat udstilling på Art Basel i fjor.

Men hvorfor skal en ung, ambitiøs kunstner som han først have international succes, før man i Danmark begynder at lægge mærke til ham?

"Man kan sige til den danske kunstscenes forsvar, at jeg ikke har været en del af den, da jeg har studeret og arbejdet i udlandet. Man kan til gengæld også sige, at man skal kende rigtig mange folk i Danmark, før der er nogen der lytter til én. Det er karakteristisk - også generelt for det danske samfund - at det er meget lidt internationalt. Man kan påstå, at det er naturligt, fordi vi befinder os i periferien, men det passer overhovedet ikke. Bare for nogle år siden var København faktisk et skandinavisk kunstcentrum."

Kunst er politisk
Simon Dybbroe Møller lægger ikke skjul på, at han er kritisk overfor den danske kunstverdens mangel på internationalt format.

"Man har tilsyneladende ikke villet trække internationale kræfter til. Det begynder at ændre sig nu, men det er tydeligt, at man ikke hidtil har gjort et aktivt forsøg på at skaffe udenlandske studerende og professorer til - der er jo nærmest ingen! Uden at være dømmende på afstand, så synes jeg, det er meget problematisk."

Han undrer sig i det hele taget over, at man i Danmark tilsyneladende lægger så lidt vægt på de politiske implikationer i kunstfeltet.

"Jeg synes ikke kunst nødvendigvis skal være grænseoverskridende, men al kunst handler om holdning og betydningsdannelser, så derfor er det også politisk. I Danmark er det tilsyneladende helt gængs, at kulturministeren får lov at stå og åbne gallerier ude i Valby. Altså seriøst, hvis man i Tyskland satte en politiker fra CDU, eller SPD for den sags skyld, til at åbne et nyt galleri, så ville de være fuldstændig færdige - det ville ødelægge deres ry fuldstændigt."

 

* Like origami gone wrong i Århus Kunstbygning frem til 8. april.

 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup