Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
5. marts 2007
'Vi udfordrer kunstinstitutionens grænser'
[Ledelsesskift] Overgaden - Institut for Samtidskunst er en joker på den københavnske kunstscene. Og fra i dag inviterer den nye leder Henriette Bretton-Meyer til refleksionsfestival, udfordringer af kunstinstitutionens rammer, fri leg og debat.

Af Matthias Hvass Borello, mab@information.dk
Artiklen er oprindelig publiceret i Kunst&Form - et ugentligt opslag om kunst, arkitektur og design i Dagbladet Information. Find flere artikler fra Kunst&Form her information
 

En ny Meyer er rykket ind på Christianshavn. Overgaden har fået ny leder. Og som så mange andre steder på kunstscenen er der tale om en kunstfaglig ledelse, som nu sætter sig i sadlen. Normalt ville sådan et skift resultere i rundbordssamtaler, demonstrationer, håndsoprækning i bestyrelsen og formentlig skumlen i krogene, men på Overgaden holder de en festival.

'21 dage - 21 år' starter i dag med åbning og koncert og invitation til debat og engagement i en kunstinstitution, som altid har haft en unik og uindskrænket position på kunstscenen.

"Det er en reflektionspause, der markerer, at Overgaden , som siden grundlæggelsen i 1986 har været kunstnerdrevet, nu har fået en ny struktur. Det er dette skift, vi gerne vil reflektere lidt over under denne festival. Overgadens fortid og fremtid. Et slags snit ind i institutionen og et blik ud," forklarer Henriette Bretton-Meyer, som er den nye kunstfaglige leder af Overgaden - Institut for Samtidskunst, der i mange år blev ledet af en tremands bestyrelse bestående af kunstnere.

Denne struktur blev afbrudt af nogle forskellige prøveordninger. Men det er først nu, at den nye struktur søsættes med en ny kuratorisk erfaren fuldtidsleder.

Åben fest
"21 dage - 21 år er ikke en fødselsdag eller et jubilæum. Det, vi markerer, er overgangen fra en kunstnerdrevet institution til en kuratordrevet," siger Henriette Bretton-Meyer. Det er et festivalprogram, som præsenterer mad, bar, koncerter, internetudgivelser, kunstnerdrevet tv, teater, børnearrangementer, der inkluderer sørøverskib i kanalen og flysimulatorer, temaarrangementer og debatter. Alt sammen med udgangspunkt i kunsten.

"Det hele handler om at skubbe til grænserne for, hvad kunstinstitutionen kan være og hvilke grænser, der er for det, man laver i den, og hvem man inviterer indenfor," forklarer den nye leder, som tiltrådte i juni 2006, men som først nu kan præsentere sit program og oplæg til Overgadens fremtidige profil.

Det er på en måde et indlæg i debatten, om hvad denne udvikling bidrager til, forklarer hun.

"Der er mange steder, som har været igennem lignende udvikling inden for de sidste par år: Charlottenborg, Aarhus Kunstbygning og Den Frie Udstillingsbygning. Og jeg synes, det er interessant at diskutere denne tendens. Kommer kuratorerne bare og styrer det hele, eller kan de rent faktisk tilføre kunsten og kunstnerne en ny service og måske en givtig dimension."

Det her er med andre ord en stor åben og offentlig festival, hvor folk kan komme og være med.

Skæv institution
Dialogen er helt central i Henriette Bretton-Meyers øjne.

"Vi må ikke tage det for givet, at vi har sådanne steder. Vi har ikke løsningen på forhånd, og har lyst til at prøve en masse af, så det handler om at vise, at en kunstinstitution som denne er en elastisk størrelse." Profilen inkluderer så mange kunstneriske praksisser som muligt - også de mere skæve ting, events, performance, oplæsninger - ting som ligger i forlængelse af den kunstneriske praksis, men som man sjældent ser.

Derfor er festivalen også meget eventorienteret, forklarer den nye Meyer på Christianshavn. Og Overgaden har faktisk altid været temmelig skrap til at invitere de skæve indslag indenfor.

Et internationalt hus
"Visionen for huset tager udgangspunkt i et meget alsidigt kunstbegreb, som ikke bare passer ind i en hvid kube. Vi vil gerne forsøge at projicere et billede af, hvad samtidskunsten kan indeholde."

Og så er der hele det internationale aspekt, som er meget spændende i denne debat. Ikke bare for Overgaden, men i det hele taget.

Henriette Bretton-Meyer har boet i Berlin i mange år og har set, hvad et kunstfagligt møde kan resultere i, når så mange kunstnere fra forskellige kulturer mødes. "Vi vil meget gerne skabe rammerne for en masse møder mellem danske og internationale kunstnere. Og det er vigtigt at lade sig inspirere udefra og trække på folks erfaringer fra miljøet i udlandet," forklarer hun.

Derfor er der også en del udenlandske kunstfaglige personer, som er inviteret til at komme og diskutere i løbet af festivalen.

"Jeg håber, det er erfaringer, som vi kan nyde godt af. Ikke bare her på Overgaden men kunstnere og kuratorer og publikum generelt. Men jeg håber selvfølgelig, det bliver sigende for den internationale profil på Overgaden."

Et særligt sted
Overgaden skal på kulturlandkortet, og ifølge den nye leder bør man fortælle den enestående historie om et kunstnerdrevet sted, som meget få kender.

"Dette sted har en helt særlig historie, og mange kunstnere har et meget specielt forhold til Overgaden. Derfor giver det også en helt speciel følelse at sætte sig i lederstolen på sådan et sted som Overgaden, og derfor er det også helt centralt, at vi åbner debatten, så folk med et forhold til stedet kan være med," siger hun.

Hun kunne også bare have hældt det hele i Christianshavns Kanal og startet forfra, men det giver ingen mening for den nye leder.

"Jeg synes, det er vigtigt, at et sted har en form for kontinuitet og forhold til sin historie. Og dette sted ligger op til åbenhed og et særligt engagement," siger hun.

Og Henriette Bretton-Meyer har et meget fint personligt forhold til dette sted. Hun havde sin første udstilling på Overgaden i 1999, som hed Inside Out, en gruppeudstilling med danske, tyske og engelske kunstnere, som også inkluderede offentlige værker.

Hun passede udstillingen hele sommeren og formidlede projektet til de besøgende.

"Min første meget lærerige kuratoriske erfaring. Alle mine tanker om hvordan man skal møde et publikum og hele placeringen mellem kunsten og publikummet blev vendt den sommer for mig. Jeg er blevet klar over, hvor vigtigt det spørgsmål og lige netop den funktion er for kunstformidlingen."

En ny formidling
Tidligere manglede der egentlige formidlingspersoner til at formidle programmet og profilen for Overgaden. Men det er slut nu. Nu er det Henriette Bretton-Meyer, der vælger programmet og formidler det som kunstfaglig leder, og hun er bakket op af en kunstfaglig stab og bestyrelse, hvor der sidder overvejende kunstnere.

"Det er en meget mere sammenhængende pakke, hvor formidlingen er helt central. For samtidskunsten kan blive en temmelig hemmelig affære. Vi skal formidle huset som en samlet størrelse med en klar identitet, som kan sætte udstillingsstedet på landkortet."

Overgaden har lidt en funktion af at være en joker på kunstscenen i hendes øjne, men derfor måske også lidt uklar i sin profil. Det er ikke et kommercielt galleri, men heller ikke et museum, men mere alternativt, og samtidig har de fleste kunstnere været igennem dette sted i løbet af deres karriere.

"Det er et vigtigt sted for mange, tror jeg. Men vi skal have skabt en profil, så folk stoler på, at det vi laver er vigtigt og relevant."

Det kan man så vurdere og aktivt påvirke i de næste tre uger, festivalen varer. Fra den 3. maj præsenteres de første tre soloudstillinger og den nye grafiske profil.

 

Fakta
Blå bog

Henriette Bretton-Meyer

Født 15. marts 1972. Bor i Kbh. Studier ved Freie Universität og Humboldt Universität, Berlin. MA Fine Art Administration and Curatorship, Goldsmiths College, London. Cand.mag. i kunsthistorie fra Kbh. Universitet

1999: Kurator af Inside Out, Overgaden
2002: Kurator af Concrete Garden, Museum of Modern Art Oxford
2002: Co-kurator af My Head is on Fire but My Heart is Full of Love, Charlottenborg
2006: Co-kurator af Busan Biennalen, Korea

Tiltrådte stillingen som kunstnerisk leder på Overgaden – Institut for Samtidskunst 1. juni 2006 og fra i dag indledes den nye ledelses program med festivalen 21 dage – 21 år.
Inden da freelance kurator, underviser, redaktør m.v. med bopæl i Berlin 1997-2006.

 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup