Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
5. marts 2007
En absurd dejfabrik afspejler en sær verden
Herning Kunstmuseum har som det eneste museum i Danmark sikret sig den storstilede præsentation af ung amerikansk samtidskunst Uncertain States of America, der turnerer globalt og gør verden usikker.

Af Merete Sanderhoff, mesa@information.dk
Artiklen er oprindelig publiceret i Kunst&Form - et ugentligt opslag om kunst, arkitektur og design i Dagbladet Information. Find flere artikler fra Kunst&Form her information
 

Et trekløver af internationalt anerkendte kuratorer har gennem et år rejst Amerikas usikre stater tynde og besøgt mere end 1.000 unge kunstnere fra alle afkroge af landet. Dette opsøgende arbejde er mundet ud i et udvalg af 40 kunstnere, hver og en af høj kvalitet og stor interesse, hvilket blandt andet må tilskrives kuratorernes grundige forarbejde. Det må have været benhårdt at sortere, men resultatet er forrygende foruroligende.

Verden er et sært sted. Det er en af de fundamentale tanker, udstillingen vækker. De unge amerikanske kunstnere synes at besidde en ualmindeligt veludviklet sans for at gribe og formulere det sære på fascinerende og tankevækkende måder.

Bare ét eksempel fra udstillingen er Mika Rottenbergs Dough. En video filmet inde i en arkitektonisk konstruktion, som kunstneren selv har fremstillet, hvor nogle klaustrofobisk trange rum danner ramme om en absurd dejfabrik, hvor et hold kvinder, alle etniske eller fysiske outsidere, betjener et Storm P.-agtigt maskineri til fremstilling af store mængder ubagt dej.

Videoen er både tragikomisk og grotesk, ikke blot på grund af de vulgære dejmasser, men også de sære fabriksarbejdere, heriblandt en overdimensioneret fed big mama og en abnormt høj kvinde med skræmmende lange, knoklede hænder, der forarbejder den blege dej. Rottenberg synes at kommentere, at kvinder, der afviger fra en eller anden vestlig standardnorm, pr. definition kategoriseres som outsidere, der må finde sig i at blive parkeret i ufrie og meningsløse sociale funktioner. Samtidig med at billedsiden fascinerer i al sin absurditet, træder videoens fortælling om en sær verdensorden også frem med stigende intensitet.

Amerika på global turne
Uncertain States of America stammer fra Astrup Fearnley Museet i Oslo, der i en årrække har satset på amerikansk kunst. Udstillingen har også været vist på Reykjavik Kunstmuseum, Serpentine Gallery i London, Bard College i USA, og skal videre til Moskva, Warszawa, Sérignan og Beijing. Hver gang i ny skikkelse, med variationer i sammensætningen af kunstnere, medier og ophængninger. Udstillingens titel og dynamiske struktur understreger, at ung amerikansk kunst er en flydende, ubestemmelig størrelse, som det ville være meningsløst at samle under ét slogan.

En væsentlig pointe i udstillingen er således at slå en fed streg henover den udbredte (kontinentale) forestilling om en amerikansk enhedskultur, der kan koges ned til noget i retning af en religiøs omgang med kapitalismen eller en kapitalistisk omgang med det religiøse.

Når det er sagt, så er der ikke desto mindre en gennemgående feeling af Americana i udstillingen. En tydelig understrøm af kulturelle, politiske og historiske elementer, der har deres rødder dybt plantet i den amerikanske asfalt, og som derfor af gode grunde danner en fortrolig referenceramme for mange. Som når kunstner og kurator, Maurizio Cattelan, citeres for sit svar på, om han kan lide USA:

"That's like asking yourself: do you like water or oxygen? You might hate them, but - for better or for worse - you cannot live without them".

Alt fra the starspangled banner over Michael Jackson og Tom Cruise til 1960'ernes popkunst er i spil, og ikke overraskende høres ekkoet fra 11. september som en mere eller mindre eksplicit rumlen.

Et af udstillingens nøgleværker - ikke kun her, men også på sidste års Whitney Biennale, hvor det blev det mest omtalte værk - er Paul Chans 1st Light: En videoprojektion viser de mørke silhuetter af gadelygter og ledninger mod en lys himmel.

I langsomt tempo stiger alverdens hverdagsgenstande som biler, cykler, briller, mobiltelefoner og bærbare pc'ere opad, forbi lygter og ledninger, i en meditativ strøm. Indtil der pludselig begynder at falde menneskekroppe ned den anden vej.

Det ligger lige for at blive mindet om de gruopvækkende billeder af mennesker, der i desperation kastede sig ud fra tvillingetårnene i New York. Titlen første lys peger i retning af den bibelske skabelsesberetning, som i lyset af Chans projektion vendes til en apokalypse i ordets egentlige forstand - en ny begyndelse, et ground zero, hvor verden som vi kender den opløses, for igen at kunne begynde forfra. Et skisma mange har opfattet som en nødvendighed efter 11. september-terrorhandlingerne.

Surreelle sammenstød
Men terrortemaet er langtfra enerådende som ledetråd gennem udstillingen. Man mødes af refleksioner over Amerikas oprindelige indfødte, såvel som nutidige massemedierede kulturer, f.eks. i form af Mike Bouchets og Matthew Brannons undersøgelser af forskellige logo-typologier. Og så er der et hav af kunsthistoriske referencer, der er et sandt orgie af visuelle tegn.

Amerikansk popkunst er mangfoldigt, men kunstnerne kaster også ankre i den europæiske lejr, i klassisk malerkunst fra 16- og 1700-tallet, i modernistisk skulptur og arkitektur, og ikke mindst i surrealismen.

Et af de helt lysende eksempler er Frank Bensons surreelle, poetiske skulpturelle objekter, der skaber utroligt veltalende sammenstød ud af ting, der normalt hører hjemme forskellige steder. Værket Legend består af et skildpaddeskjold og menneskehænder i gipsafstøbning. I stedet for en skildpaddekrop stikker der menneskehænder ud af skjoldet, der hvor dyrets hoved og luffer plejer at komme til syne. Det er på en gang smukt, sært og indlysende.

Udstillingen er af den sjældne slags, hvor der venter poetiske, frastødende, morsomme og tankevækkende overraskelser rundt om hvert hjørne. Tag til Herning og opdag Amerikas unge, ukendte, uforlignelige kunst.

 

Uncertain States of America. American Art in the 3rd Millennium. Herning Kunstmuseum til 30. juni.

 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup