Kunstportalen aarhus.nu | |||||||
luk vindue | |||||||
Interview 07-04-2005 | |||||||
Interview: Søren Behncke del 2, det offentlige rum. | |||||||
Billedkunstneren Søren
Behncke har på det seneste været meget aktiv både
i udstillingssammenhæng og som aktør i det offentlige
rum. Redaktionen på aarhus.nu besluttede at finde ud af hvad
der ligger bag kunstneren. Vores møde med Søren Behncke
blev til et essay og et interview i 3 dele. |
|||||||
Samtale med Søren Behncke på ”Fredes Flyvende Tallerken” i Århus. | |||||||
Det offentlige rum | |||||||
Anne: Jeg egentlig
godt tænke mig at spørge - måske også sådan
lidt små provokerende - hvad de ansigter, som du eksempelvis
hængte op i træerne på Vesterbro Torv i Århus,
skulle mig? Bliver vi ikke forstyrret nok i det offentlige rum? Hvad
er det vigtige? |
|||||||
Anne:Så det er et form for tag? |
|||||||
|
|||||||
Anne: Men er det graffiti/tagging-traditionen
du arbejder inden for? |
|||||||
Anne: Det er vel også den måde,
som vi er vandt til at læse visuel grafik på? |
|||||||
Anne: Dine projekter er jo meget legende.
Er det mest det legende element du har i fokus, eller er der også en
mørkere, mere destruktiv side? |
|||||||
Anne: Hvad så med Boy? Hvad så med
den slangebøsse? Hvad forsøgte du humoristisk at fortælle – for
det er jo sjovt. |
|||||||
Papfar versus Boy | |||||||
Anne: Skyde nogle huller i glaspartierne? |
|||||||
Jan: Én
ting er, at du placerer noget på Vesterbro Torv, som på en
eller anden måde
er et andet udsagn end de andre udsagn. Man kan så gå ind
og læse disse aktioner, som eksempelvis en kritik af reklamen
lige som graffiti, men her går du ind på en institution
som ARoS, der i forvejen er hårdt angrebet af - hvilket måske
er hårdt sagt - men der er faktisk mange kunstnere, der på en
eller anden måde har været inde og skulle markere sig overfor
ARoS. Der er en lokal kunstner, der har proppet noget af hans blod
ned i fundamentet og kvindelige kunstnere der har nedlagt værker,
og der var en, der var henne og pisse i Olafur Eliassons vandfald.
Du er ikke den eneste, der har været ubuden gæst. Derfor
skriver du dig ind i en historie. Det er ikke kun sjovt det her - det
er en historie af en eller anden form for kritik. |
|||||||
Anne: Helt uden kritik? |
|||||||
Anne: Arbejder du på nye aktioner? |
|||||||
Anne Dyhrs samtale med Søren Behncke er en fortsættelse af: Interview: Søren Behncke del 1, baggrund. | |||||||
Nęste artikel: Interview: Søren Behncke del 3, Kunstens markedsværdi. | |||||||
Læs også Anne Dyhr reflektioner over mødet med Søren Behncke: Essay: Søren Behncke byder op til dans. | |||||||
luk vindue |